Dårlig data = dårlige beslutninger
Ukorrekt data påvirker også ledelsens og bestyrelsens mulighed for at stille krav, skabe strukturerede rammer, – påvirker muligheder for at forstå, vurdere, udvikle, beslutte, overvåge og evaluere virksomhedens strategi.
Når datakvalitet (opbevaring og sikkerhed) ikke prioriteres, kan det føre til ringere beslutningsgrundlag, brud på datasikkerhed, datalæk og ubevidst overtrædelse af GDPR, markedsføringsloven og datatilsynets retningslinjer.
En af de største ændringer i tiden er en re-evaluering af, hvordan virksomheder indsamler, opbevarer og analyserer forretningsdata.
Der er stadig mange virksomheder, som sidder inde med store mængder af data og som også har muligheden for at udnytte det, – men som ikke forstår, betydningen af det.
Datakvalitet er en ressource, som mange virksomheder og organisationer overser, og dermed går de også glip af det positive udkomme, der er ved at forholde sig til de data, virksomheden og organisationen opererer med.
Datakvalitet og datasikkerhed handler ikke bare om – som nogen kunne tro – at slette data. Datakvalitet og datasikkerhed handler om at opdatere, organisere og rense data, så data er tilgængeligt, korrekt og brugbart.
Datarensning og datavask reducerer det spild, der er eksempelvis kan være forbundet med marketingstrategier som `direct mail´ marketing. Når datalisten er opdateret sikrer du dig, at du kontakter personer, der har en ægte interesse i dit budskab. Det reducerer i høj grad sandsynligheden for, at din post bliver smidt væk, før den er læst.
Marketings e-mails ryger ofte i kundernes spamfilter, uden man som virksomhed eller organisation ved det. Har du pt. indtjening på f.eks. nyhedsbreve, er e-mail vask alfa og omega. Med professionel hjælp får du hjælp til at målrette til de rette kunder, udenom spam filtre, hjælp til at tjekke e- mails i indtastningsøjeblikket, og til at sikre at flere kunder dermed læser dine e-mails & nyhedsbreve. Vedligeholdelse af virksomheders og organisationers datakvalitet sikrer, at markedsføringen langt mere præcist rammer de kunder, som “køber”.
Datavask øger indtægterne
Datavask hjælper også ved at fjerne ukorrekte detaljer, der kan påvirke forsendelses-nøjagtigheden. Det omfatter eksempelvis oplysninger om personer, der har ændret arbejds- eller hjemmeadresse eller endda er gået bort.
Ved at udelukke disse kontakter reducerer du for eksempel mængden af print og distribution, der kræves til forsendelser. Det sparer både penge og minimerer miljøskaden ved dine kampagner.
Vaskede data hjælper med at opretholde kvaliteten. Holder data korrekt opdaterede. Vaskede data muliggør mere nøjagtige analyser og sikrer at kommunikationen rammer plet.
Vaskede og opdaterede data kan hjælpe dig med at opbygge en større forståelse af dine målgrupper og udvikle mere effektive strategier, der vil bidrage til virksomhedens overordnede og langsigtede succes.
Datakvalitet forbedrer grundlaget for at træffe beslutninger, og forbedrer dermed også beslutningerne, der træffes. Bedre beslutninger kan træffes, når datakvaliteten er i orden
…. “datakvalitet er direkte forbundet med kvaliteten af beslutningstagning” siger Melody Chien, senior director analyst, Gartner, “data af god kvalitet giver bedre leads, bedre forståelse for kuderne og bedre kunderelationer.”
Uanset hvor på den digitale modenheds-skala virksomheden og organisationen befinder sig – kan det altså svare sig at fokusere på datakvaliteten.
Vedligeholdelse af datakvalitet vil spare din virksomhed store summer årligt. Og også fremadrettet bl.a. sørge for at virksomhedens markedsføring rammer langt mere præcist de kunder, som virksomheden og organisationen henvender sig til.
Det er kvalitetsmæssigt gode data, der giver gode resultater. Det handler om at optimere med data.